Geschiedenis van Circuit Zandvoort
De geschiedenis van Circuit Zandvoort voert terug naar de jaren '30 van de vorige eeuw. Zandvoort is dan een badplaats vol allure en jetset. De strandstad floreerde en volgens de toenmalige burgemeester Van Alphen paste de autoracesport daar goed bij. In eerste instantie wordt er in Zandvoort een stratencircuit gevormd, maar Van Alphen blijft ervan overtuigd dat een permanent circuit een aanwinst voor de badplaats is. Omdat de bouw van dit permanente circuit te kostbaar was, vonden de races plaats op een stratencircuit in het nog in aanbouw zijnde noorden van Zandvoort. Langs het traject werden houten tribunes gebouwd en op 3 juni 1939 vonden de eerste races op het stratencircuit plaats. Dit waren tevens de eerste autoraces in Nederland.
Circuit Zandvoort als 'Paradestrasse'
Nog geen jaar later ligt Zandvoort er echter heel anders bij. De Tweede Wereldoorlog is uitgebroken en de badplaats raakt zwaar beschadigd. Vanaf 1942 is het strand verboden terrein en veel hotels en resorts worden gesloopt. Ondanks de Duitse bezetting blijft Van Alphen vasthouden aan zijn plannen voor een permanent circuit. Hij weet de Duitse bezetter te overtuigen om een ‘paradestrasse’ aan te leggen. Een lange, brede weg waarop de Duitsers konden paraderen wanneer ze de oorlog hadden gewonnen. De Duitsers zijn enthousiast en met het puin van de hotels wordt een lange, brede straat aangelegd. Van Alphen had echter alles van tevoren uitgedacht want de ‘paradestrasse’ vormt uiteindelijk het rechte eind van Circuit Zandvoort. De resten van de verwoeste huizen en gebouwen werden gebruikt als fundering voor het wegdek van het circuit. Toen Nederland op 5 mei 1945 werd bevrijd lag er dus al een aanzienlijk deel van het circuit, zij het ongeasfalteerd. In 1948 wordt er begonnen met de bouw van Circuit Zandvoort waarbij het puin van de hotels met asfalt bedekt wordt. Datzelfde jaar vindt de eerste Grand Prix plaats en vanaf 1950 staat de Grand Prix van Nederland op de officiële Formule 1-kalender.
Legendarische races
Sindsdien zijn er verschillende legendarische races verreden. Tussen 1948 en 1985 is er 34 keer een Grand Prix verreden, met grote namen als Alain Prost en Jackie Stewart als winnaars. In 1985 werd uiteindelijk de laatste Formule 1-race op Zandvoort gereden waarbij de Oostenrijker Niki Lauda zijn laatste Grand Prix uit zijn carrière won. Dit betekende allerminst het einde van het circuit. Het werd wederom verbouwd en biedt al jarenlang plaats aan diverse internationale raceklasses zoals de DTM, Blancpain GT series en Formule 3. Een must-see voor de liefhebbers van de raceauto's van weleer is de jaarlijks terugkerende Historic Grand Prix. Als kers op de taart trekt de stoet oldtimers op zaterdagavond van het circuit naar het dorp om in het centrum plaats te nemen, zodat bezoekers deze bolides van dichtbij kunnen bewonderen.
Nieuwe geschiedenis
In 2021 werd voor het eerst in 36 jaar weer een Dutch Grand Prix gereden, waarbij direct nieuwe geschiedenis werd geschreven. Max Verstappen, de meest succesvolle Nederlandse coureur aller tijden, wist voor de winst naar zich toe te trekken. Het was voor het eerst dat de Grand Prix op Nederlandse bodem door een Nederlander werd gewonnen. Datzelfde jaar won Verstappen ook als eerste Nederlander het F1-wereldkampioenschap.